Ahad, 13 Februari 2011

vitamin- kepentingan kepada tubuh kita


Kepentingan Vitamin untuk tubuh

Dalam menjalani aktiviti seharian, termasuk bekerja dan menguruskan rumah tangga, setiap individu pastinya akan merasai kepenatan, lesu serta tidak bermaya sehingga mengganggu tugasan yang menanti keesokan hari. 

Kekurangan vitamin, kurang rehat, tidak bersenam, sering kali dikaitkan dengan senario tersebut selain kesuntukan waktu untuk tidur bagi memenuhi tuntutan seharian. 

Vitamin merupakan zat yang diperlukan dalam kuantiti kecil untuk membantu menyokong pertumbuhan dan perkembangan anggota badan. 

Bagi orang dewasa, keperluan vitamin dan mineral adalah untuk menjamin tubuh badan sentiasa sihat kerana badan tidak dapat membina secara sintesis keperluan tersebut. 

Antara vitamin yang diperlukan badan ialah vitamin A, B, B1, B2, B3, B5, B6, B12, C, D , E dan K. Ia boleh diperoleh melalui pemakanan dan dinasihatkan agar setiap individu memakan pelbagai jenis makanan termasuklah bijirin, sayur-sayuran dan buah-buahan. 

Menurut laporan daripada Akademi Sains Amerika Syarikat, terdapat pelbagai jenis vitamin dan mineral yang diperlukan badan dan pengambilannya disyorkan mengikut Cadangan Keperluan Pengambilan Harian (RDA). Pengambilan vitamin bergantung pada keadaan. 

Pertama sekali, anda hendaklah merujuk kepada doktor bagi membuat pemeriksaan untuk menentukan keperluan vitamin dan mineral sepatutnya diambil. 

Ada beberapa keadaan di mana vitamin dan mineral tambahan diperlukan seperti semasa mengandung atau menyusukan bayi. Mengikut jurnal kesihatan, ramai menganggap pengambilan vitamin dan mineral tidak memudaratkan apabila diambil berlebihan kerana beranggapan lebih banyak lebih baik. 

Namun, hakikatnya pengambilan apa saja zat secara berlebihan boleh membawa kesan yang memudaratkan, begitu juga dengan vitamin dan mineral.

Pengambilan yang berlebihan akan menyebabkan ketidakselesaan dan dalam keadaan tertentu boleh merosakkan sistem badan. 

Oleh itu, orang ramai dinasihatkan supaya mengambil vitamin dan mineral mengikut sukatan yang disyorkan dan rujuk kepada doktor sebelum mengambil sebarang vitamin dan mineral.

Biasanya doktor anda akan menentukan tahap kesihatan anda dengan nilai vitamin dan mineral yang diperlukan. Vitamin dan mineral tidak boleh menggantikan makanan.

Ia hanyalah makanan tambahan yang tidak sepatutnya diambil sebagai satu-satunya sumber zat makanan diperlukan oleh badan kita.



aku petik drp sinarharian on9.

Tiada ulasan: