Sabtu, 26 Februari 2011

cara-cara membina Negara IsLam


Bagaimana Membina Negara Islam
Bersabda Rasulallah s.a.w :
"Akan terbukalah Konstantinople, Dan yang menjadi pemimpinnya sebaik-baik pemimpin tenteranya sebaik-baik tentera."
Bermula dari hadith yang mulia itulah, dari zaman berzaman para-para sahabat dan tabiin telah cuba menawan kota Konstantinople tetapi tidak berjaya sehinggalah 700 tahun selepas itu, Sultan Muhammad Al Fateh berketurunan raja Osmaniah telah berjaya menawan Kota Konstaninople ketika berumur 19 tahun. Keperibadiannya telah terbukti apabila sembahyang Jumaat yang pertama hendak diadakan di tanah Konstantinople. Aya Sophia telah dipilih untuk diadakan sembahyang Jumaat. Cuma sewaktu hendak dilantik siapa yang layak menjadi imam, seluruh tentera Sultan diminta untuk berdiri dan ditanyai siapakah yang tidak pernah qada' sembahyang yang fardhu. Jikalau ada diminta duduk. Semua tentera berdiri. Ini bermakna tidak ada seorang pun yang pernah meninggalkan sembahyang fardhu. Sultan Muhammad Al Fateh bertanya lagi, siapa dikalangan mereka yang tidak pernah meninggalkan sembahyang sunat qabliah dan ba'diah. Separuh tenteranya duduk. Ditanya lagi siapakah diantara mereka yangtidak pernah meninggalkan sembahyang dhuha dan solat tahajjud. Semua tentera duduk kecuali Sultan Muhammad Al Fateh. Akhirnya beliau sendiri yang menjadi imam.
Dan apabila hendak didirikan solat Jumaat, timbul masalah qiblat. Maka Sultan Muhammad Al Fateh bertakbir dan beliau nampak akan Ka'abah ( secara kasyaf ) tetapi tidak jelas. Diulangi sebanyak tiga kali dan akhirnya beliau nampak dengan jelas dan berpusing ke kanan dan terus mengimamkan jemaah. Hal ini , jikalau kita pergi ke Aya Sophia, kita akan lihat arah kiblat yang mengarah ke kanan sedikit daripada menghala ke bucu mihrab bangunan. Beliaulah sebaik-baik pemimpin yang mempunyai sebaik-baik tentera sebagaimana yang tersebut di dalam hadith Nabi s.a.w.
Oleh kerana itu di dalam membina sebuah negara Islam, pemimpinnya mestilah seorang yang layak dan bertaqwa. Di dalam Al Quran istilah pemimpin ini diertikan sebagai :
a) Ulama
b) Orang yang berkuasa (pemerintah)
c) Ahlul Halli wal Aqdi
d) Pemimpin-pemimpin jemaah Islam.
Pemerintah adalah wakil Allah dan wajib melaksanakan hukum-hakam Allah.
Syarat-syarat menjadi pemimpin :
a) Islam
b) Lelaki
c) Baligh
d) Berakal
e) Merdeka
f) Sempurna aggota
Sifat-sifat yang wajib bagi pemimpin :
a) Ada ilmu Islam. Faham Al Quran dan sunnah segala menguruskan segala hal iaitu pentadbiran.
perindustrian, pendidikan, pertanian, kesihatan, kehakiman dan ketenteraan menurut Islam.
b) Tahu memimpin rakyat. Mesti faham kaedah memimpin. Meletakkan rakyat kedudukan dan peranan yang tepat. Segalanya hendaklah dikawal dan digerakkan menurut syariat iaitu fizikal, mental dan spiritual agar berguna untuk diri, keluarga, masyarakat, negara dan agama. Ilmu seorang pemimpin itu mestilah di dasarkan :
  • Al Quran dan Sunnah
  • Watak dan jiwa kepimpinan yang terasuh
  • Latar belakang hidup ditengah-tengah masyarakat
  • Pengalaman memimpin dan cita-cita perjuangan
  • Bantuan Allah samada ilham atau barakah
c) Mendidik. Selain daripada tahu memimpin dan mempunyai ilmu, mesti juga pandai mendidik masyarakat. Mendidik lahir dan batin. Mendidik aqidah dengan roh tauhid. Mendidik fizikal dengan syariat yang jelas. Mendidik rohani dengan musyahadah dan riadhah (tasawwuf dan kesufian). Kuncinya ialah dengan mendidik diri sendiri.
d) Taqwa. Agar mendapat bantuan Allah di dalam memimpin.
Kategori pemimpin di dalam Islam
a) Pemimpin yang baik
  • Pemimpin yang kuat jiwa. Optimis, berani, tahan uji.
  • Pemimpin yang kuat mental. Strategist, punyai minda, kreatif.
  • Pemimpin yang kuat perasaan. Kasih sayang, lemah lembut.
  • Pemimpin yang kuat fizikal. Aktif, cergas, hikmah.
b) Pemimpin yang lemah. Tidak mempunyai ciri-ciri di atas. Masih boleh diperbaiki asalkan mahukan perubahan.
c) Pemimpin yang cacat. Mereka yang cacat peribadinya. Lemah iman dan taqwa. Pandangan mereka tidak nampak akhirat.
Pemerintah Yang Adil
Pengertian adil menurut syariat di dalam konteks pemerintahan ialah menjalankan hukum-hakam Allah pada sebarang tindak-tanduk, pembangunan, percakapan dan hukuman (yang hendak dijalankan kepada pesalah ).
Keadilan boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian :
a) Menjalankan semua sistem hidup seperti pendidikan, ekonomi, kehakiman dan sebagainya menurut Islam.
b) Membentuk dan mendidik masyarakat supaya menjadi hamba dan khalifah Allah serta meletakkan mereka sesuai dengan kebolehan, kemampuan dan peranan masing-masing.
c) Menjalankan hukum-hakam Allah.
d) Menjalankan hukuman kepada semua golongan.
e) Membahagikan harta benda dan kemudahan kepada rakyat dengan tepat mengikut keperluan dan tanggungjawab, tanpa pembaziran dan sia-sia.
f) Diri peribadi pemerintah juga tidak terlepas daripada hukum-hukum keadilan yang telah digariskan oleh negara.
Cara Islam Melantik Pemimpin
Cara Islam melantik pemimpin adalah melalui syura atau Ahlul Halli wal Aqdi. Pemimpin memimpin bukan untuk buat jasa tetapi amanah dari Allah.
Regu di dalam kepimpinan
Regu di dalam kepimpinan ialah semua menteri dan mereka yang pakar di dalam setiap kementerian serta ahli majlis Ahlul Halli wal Aqdi ( Majlis Tamfiz - Majlis kelulusan ).
Perkara yang perlu dilakukan oleh regu atau " Team Pemerintahan" ini ialah :
a) Menjadikan dasar perjuangan pemimpinnya itu sebagai dasar perjuangan mereka.
b) Menjadikan matlamat perjuangan pemimpin itu sebagai matlamat mereka
c) Menjadikan cara berfikir pemimpin dan mindanya itu sebagai cara mereka berfikir.
d) Mengusahakan sifat taqwa.
e) Menjadikan sikap, tindakan, akhlak dan cara hidup pemimpin sebagai cara hidup mereka.
f) Menjadikan ukhwah dan kasih sayang sebagai teras di dalam kepimpinan.
Syura Di Dalam Islam
Allah memerintahkan agar hambanya selalu bermusyawarah jika menghadapi sesuatu perkara. Selalunya manusia berdepan dengan :
a) Masalah hidup samada di peringkat rumah, masyarakat dan negara.
b) Keperluan ekonomi, pendidikan.pembangunan dan lain-lain.
c) Gangguan musuh.
d) Kebuntuan fikiran.
Di dalam Islam majlis syura mestilah ada syarat dan adab-adabnya :
a) Tujuan syura ialah untuk mencari kebenaran dan menyelesaikan masalah, bukan tujuan yang selain daripada itu.
b) Bila seorang ahli bercakap, yang lain harus menghormati.
c) Jangan sesekali mengutuk dan menghina.
d) Jikalau tetdapat perbezaan pandangan yang serius, maka ketua syura yang harus membuat keputusan.
e) Tidak ada perdebatan, bersangka buruk dan maki hamun.
Ahli-ahli syura mestilah memenuhi syarat berikut :
a) Islam
b) Bertaqwa
c) Cerdik
d) Ahli di dalam sesuatu bidang
Majlis Tamfiz
Di dalam Islam, dasar pemerintahan ditentukan oleh Majlis Tamfiz atau Ahlul Halli Wal Aqdi. Majlis Tamfiz adalah majlis tertinggi yang menasihati Khalifah mengenai sesuatu perkara yang telah disyurakan oleh Majlis Syura. Ciri-ciri mereka yang dipilih didalam Majlis Tamfiz ini ialah :
a) Ulama yang bertaqwa
b) Luas ilmunya
c) Dihormati umum
d) Berpengalaman
e) Pengetahuan amnya luas
Parlimen di dalam Islam mesti bersifat seperti sebuah keluarga.
Majlis Kehakiman
Perlaksanaan hukum Allah dibuat di Mahkamah Islam oleh Majlis Keadilan atau Kehakiman Islam di dalam negara Islam. Di dalam negara Islam tidak ada mahkamah sivil. Semua kesalahan akan dihukum menurut hukum Islam. Tetapi mengketogorikan mahkamah kepada mahkamah majistret, mahkamah tengah dan mahkamah tinggi tidak salah dan tidak bercanggah dengan syariat Islam. Badan Kehakiman adalah badan bebas yang dilantik oleh khalifah ( pemerintah )
Ahli Majlis Kehakiman
Khalifah boleh melantik dirinya sendiri untuk menjadi anggota majlis. Anggota majlis ialah hakim-hakim Islam. Anggota yang dilantik hendaklah tidak terikat dan tidak dipengaruhi oleh khalifah. Ketua Majlis Keadilan mestilah :
a) Lelaki
b) Islam
c) Baligh
d) Akil
e) Merdeka dan tidak terikat oleh sesiapa
Kemudian syarat untuk ahli Majlis Keadilan ini :
a) Taqwanya tinggi. Wara' dan adil
b) Luas ilmunya di dalam hukum Islam dan ilmu perundangan.
c) Mempunyai ilmu pengetahuan umum seperti psaikologi manusia, situasi masyarakat dan isu semasa.
d) Cerdik dan peka.
e) Berpengalaman.
Kaedah Melaksanakan Hukum Hudud
Sebelum melaksanakan hukum hudud, pemerintah perlu melaksanakan langkah-langkah berikut :
a) Berdakwah secara menyeluruh. Serius dan istiqamah.
b) Tarbiyah dan pimpinan yang berterusan.
c) Menyediakan keperluan hidup yang asasi.
d) Menutup segala pintu dan peluang-peluang maksiat.
e) Pihak pemerintah mesti berwibawa.

Jumaat, 25 Februari 2011

Dunia yG menipu- Cahaya Mukmin



Inilah pesona dunia, dimana banyak orang siap menghamba untuk mendapatkannya. Pesona pantai yang indah hingga gunung yang sejuk, pesona kereta yang nyaman hingga kapal pesiar yang mewah, pesona rumah yang besar hingga pusat-pusat hiburan keluarga yang bertebaran, pesona layanan kelas satu di restoran mewah hingga menikmati perjalanan kelas satu ke kota-kota indah di dunia ini, pesona memiliki banyak anak hingga pesona dihormati banyak orang, pesona memiliki uang banyak yang siap memiliki apapun yang kita ingini, pesona wanita cantik hingga pesona makanan dan minuman lezat, halal maupun haram, dan masih ada berjuta-juta jenis lagi berbagai pesona dunia lainnya yang siap menghibur para pecinta pesona dunia. 
Untuk mendapatkan pesona dunia tersebut manusia menghabiskan demikian banyak waktu bekerja keras menumpuk harta untuk mengejar kebahagiaan duniawi. Pencinta dunia bahkan tidak atau sedikit saja menyisakan waktunya untuk amal akhirat di sela-sela kesibukan kerjanya atau di waktu luangnya dan dikala ia sehat. Mereka bahkan melupakan sholat atau minimal menunda sholat untuk urusan dunia yang lebih jelas terlihat di depan mata mereka. Sebagian bahkan siap korupsi, merampok, mencuri, menganiaya, menipu, memperkosa, membodohi orang lain untuk mendapatkan tiket membeli pesona dunia.

Disisi lain, sebagian manusia meluangkan demikian banyak waktunya untuk menikmati pesona dunia, bahkan tanpa mau bekerja dengan keras apalagi beribadah kepada Pemilik Dunia ini. Merekalah para pemilik harta berlebih yang menggunakannya untuk bersantai dan menikmati fasilitas dunia, termasuk para pemilik waktu yang menggunakannya untuk bermalas-malas di rumahnya yang nyaman, berjudi atau menikmati narkoba, termasuk juga para pemilik kekuasaan yang menggunakan kelebihannya untuk mendengar kekaguman orang lain pada dirinya atau memamerkan pengaruhnya atau fisiknya yang indah.

Dunia Yang Menipu dan Melalaikan

1. Kehidupan dunia adalah kehidupan yang rendah dan sementara. 

Allah mengilustrasikannya seperti air hujan yang menyuburkan tumbuhan sampai jangka waktu tertentu dan akhirnya tumbuhan itu menjadi kering. Allah berfirman, ''Sesungguhnya perumpamaan kehidupan duniawi itu adalah seperti air hujan yang Kami turunkan dari langit, lalu tumbuhlah dengan suburnya karena air itu tanam-tanaman bumi, di antaranya ada yang dimakan manusia dan binatang ternak. Hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya, dan memakai pula perhiasannya, dan pemilik-pemiliknya mengira bahwa mereka pasti menguasainya, tiba-tiba datanglah kepadanya azab Kami di waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan ia laksana tanam-tanaman yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kemarin. Demikianlah Kami menjelaskan tanda-tanda kekuasaan Kami kepada orang-orang yang berpikir.'' (QS 10: 24).

2. Kehidupan dunia hanyalah permainan, melalaikan dan kesenangan yang menipu.

Firman Allah SWT : ''Ketahuilah bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan, dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” (QS, Al-Hadid : 20)

Firman Allah SWT : “Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga)”. (QS, Ali Imran : 14). 

Firman Allah SWT : “Bermegah-megahan telah melalaikan kamu, sampai kamu masuk ke dalam kubur. Janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu),dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui. Janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin, niscaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahiim, dan sesungguhnya kamu benar-benar akan melihatnya dengan 'ainulyaqin, kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu). (QS, At-Takatsur: 1-5). 

Firman Allah SWT : Hai manusia, sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka sekali-kali janganlah kehidupan dunia memperdayakan kamu dan sekali-kali janganlah syetan yang pandai menipu, memperdayakan kamu tentang Allah. (QS, Fathir : 5)

3. Kehidupan akhirat adalah kehidupan yang sesungguhnya, kehidupan yang kekal.

Firman Allah SWT : “Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui”. (QS, Al-‘Ankabut : 64)

Firman Allah SWT : "Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersihkan diri dan dia ingat akan Tuhannya, lalu dia shalat. Tetapi kamu (orang yang ingkar) memilih dunia, padahal akhirat itu jauh lebih baik dan lebih kekal". (QS, Al A'laa :14-17)

Dunia Yang Tidak Ada Nilainya

Para pecinta dunia hanya berpikir bahwa adalah tak mungkin Tuhan menciptakan dunia yang sangat sempurna, luas dan lengkap ini kalau tidak untuk dinikmati. Bahkan mereka berpikir tak mungkin Tuhan akan menghancurkan dunia ciptaan-Nya sendiri yang demikian menakjubkan ini melalui suatu bencana kiamat. Pencinta dunia hanya takjub kepada dunia yang luar biasa ini dan tidak pada akhirat karena mereka tidak tahu gambaran mengenai akhirat.

Rasulullah SAW telah menggambarkan betapa kecilnya nilai dunia ini dibanding akhirat dalam beberapa hadits sbb :

1. Nilai dunia tidak ada artinya dibanding dengan nilai akhirat. 

Demi Allah, dunia ini dibanding akhirat ibarat seseorang yang mencelupkan jarinya ke laut; air yang tersisa di jarinya ketika diangkat itulah nilai dunia” (dari Al-Mustaurid ibn Syaddad r.a, Hadits Riwayat Muslim). Inilah penggambaran luar biasa yang menunjukkan betapa tak ada nilainya dunia ini dibanding keluarbiasaan alam akhirat.

2. Nilai dunia lebih hina bagi Allah dibanding dari nilai bangkai seekor kambing cacat dalam pandangan manusia. 

Jabir bin Abdullah ra meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW berjalan melewati pasar sementara orang-orang berjalan di kanan kiri beliau. Beliau melewati seekor anak kambing yang telinganya kecil dan sudah menjadi bangkai. Beliau lalu mengangkatnya dan memegang telinganya, seraya bersabda : “Siapa diantara kalian yang mau membeli ini dengan satu dirham (saja)?”. Mereka menjawab, “Kami tidak mau membelinya dengan apapun. Apa yang kami bisa perbuat dengannya?” Kemudian beliau SAW bertanya, “Apakah kamu suka ia menjadi milikmu?”. Mereka menjawab, “Demi Allah, seandainya ia hidup ia adalah aib (cacat), ia bertelinga kecil, apalagi setelah ia menjadi bangkai?”. Maka beliau SAW bersabda, “Demi Allah, dunia ini lebih hina bagi Allah daripada bangkai ini dalam pandangan kalian.” (HR Muslim). Ibarat anak kambing yang cacat dan telah jadi bangkai pula, maka tak seorangpun yang mau memilikinya bahkan memandangnya apalagi menyimpannya; demikianlah Rasulullah SAW menggambarkan bagaimana Allah SWT menilai dunia ini yang diibaratkan lebih rendah dan hina dari bangkai kambing. 

3. Dunia tidak ada nilainya di sisi Allah, bahkan seberat sayap nyamuk sekalipun..

Sahal Ibn Sa’ad as-Sa’idi ra meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW pernah bersabda : “Seandainya dunia itu ada nilainya disisi Allah bahkan seberat sayap nyamuk sekalipun, tentu Dia tidak akan sudi memberi minum pada orang kafir meskipun seteguk air.” (HR Tirmidzi, shahih). Hadits ini juga memberi makna bahwa rezeki dan kebahagiaan dunia juga diberikan Allah pada orang kafir maupun fasik, bahkan sering diberikan lebih banyak dibanding yang Ia berikan kepada orang-orang yang sholeh, ini karena nilai dunia yang sangat tidak ada artinya dibanding akhirat. 

Dunia Adalah Ladang Akhirat

Setiap muslim harus mempertimbangkan kepentingan akhirat dalam setiap aktivitasnya. Allah berfirman, ''Dan apa saja yang diberikan kepada kamu, maka itu adalah kenikmatan hidup duniawi dan perhiasannya; sedangkan apa yang di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal. Maka, apakah kamu tidak memahaminya? Maka, apakah orang yang Kami janjikan kepadanya suatu janji yang baik (surga) lalu ia memperolehnya, sama dengan orang yang Kami berikan kepadanya kenikmatan hidup duniawi, kemudian dia pada hari kiamat termasuk orang-orang yang diseret (ke dalam neraka)?'' (QS 28: 60-61).

Rasulullah SAW bersabda: “Dunia ini adalah ladang untuk bercocok tanam (tempat melakukan amal ibadah dan amal kebajikan) yang hasilnya dipanen kelak di negeri akhirat.”

Jangan terlena dengan dunia ini, jangan buang-buang waktu, manfaatkan setiap detik hidup kita yang masih tersisa di dunia ini untuk :

1. Mendekatkan diri kepada Allah SWT (taqarrub) dengan memperbanyak dzikir dan amal ibadah lainnya.

2. Mengerjakan berbagai amal sholeh dan kebaikan walaupun sekedar memberikan sebutir kurma kepada orang lain

3. Membekali diri dengan takwa

4. Menggunakan kenikmatan yang diberikan Allah SWT (harta, waktu luang, kesehatan) untuk taat kepada-Nya.

5. Mensyukuri nikmat Allah SWT dengan menggunakan nikmat tersebut untuk semakin lebih taat kepada-Nya. Menggunakan nikmat harta, nikmat waktu, nikmat sehat untuk digunakan sebagai sarana dan fasilitas untuk beribadah lebih banyak lagi kepada-Nya.

Semoga kita tidak termasuk umat yang digambarkan Allah SWT seperti dalam firman-Nya : “Hingga ketika datang kematian menjemput salah seorang dari mereka, ia pun berkata: ‘Wahai Rabbku, kembalikanlah aku ke dunia agar aku bisa mengerjakan amal shalih yang dulunya aku tinggalkan’.” (Al-Mukminun: 99-100)
Atau firman Allah SWT : “Sebelum datang kematian menjemput salah seorang dari kalian, hingga ia berkata: ‘Wahai Rabbku, seandainya Engkau menangguhkan kematianku sampai waktu yang dekat sehingga aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang shalih.’ Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan kematian seseorang apabila telah datang waktunya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kalian kerjakan.” (Al-Munafiqun: 10-11)

Isnin, 21 Februari 2011

istiqamah lebih baik drpd 1000 karamah- cahaya mukmin

Berkata Imam Abu Qasim Al Qusyairi,
"Ketahuilah sesungguhnya wali2 Allah yang haq mendapat taufik untuk kekal istiqamah untuk mengerjakan ketaatan dan terpelihara dari mengerjakan maksiat.[ Mahfuz] ISTIQAMAH ini lebih baik dari seribu karamah yang menyalahi adat.”

Sebagaimana kata sesetengah orang A ‘rif
“Istiqamah itu terlebih baik daripada seribu keramat. Ini kerana kadang-kadang dianugerahkan keramat yang menyalahi adat bagi orang belum sempurna Istiqamah.”

Berkata Syeikh Ibnu Ibad (rh) dalarn syarahannya,
 “Keramat yang sebenar itu ialah jika terhasil Istiqamah dan sampai kepadanya kesempurnaan".

Tempat kembali lstiqamah itu kepada Dua:
Pertama: Sah keimanan kepada Allah A ‘zzawajalla.
Kedua: Patuh dan mengikut apa yang didatangkan oleh Rasulullah (saw) sama ada zahir maupun batin. Oleh itu, wajib ke atas hamba itu jangan berasa tamak melainkan kepada kedua-duanya. “

Keramat yang menyalahi adat tidak diakui sah oleh ulama yang sebenar kerana kadang-kadang keramat yang menyalahi adat itu dianugerahkan kepada orang yang belum sempurna lstiqamah.

Berkata Abul Hasan Asy-Syazali(ra)
”Bahawa adat lstiqamah itu ada dua keramat yang saling berhimpun dan saling meliputi antara satu sama lain.
Pertama: Keramat lman iaitu bertambah yakin dan syuhud yang nyata dengan mata kepala.
Kedua: Keramat Amal iaitu mengikut dan patuh  akan suruhan Allah Taala dan menjauhkan segala dakwaan dan tipu daya.

Setiap keramat yang tidak disertai keredhaan daripada  Allah Taala maka orang yang memilikinya akan mendapat kebinasaan dan kerugian.

Berkata Saiyidi Abul Abbas AI-Murasi (ra),
“Bukanlah maksud keramat itu, orang yang mampu menggulungkan bumi, kemudian tiba-tiba dia berada di Mekah dan di negeri-negeri lain tetapi maksud keramat yang sebenarnya ialah orang yang dapat menggulungkan segala sifat hawa nafsunya maka tiba-tiba ia sampai kepada Tuhannya.”

Diberitahu orang kepada Sahl bin Abdullah (ra) tentang beberapa tanda keramat dan keramat-keramat yang menyalahi adat. Maka berkata (ra)
“Apa tandanya, keramat-keramat yang menyalahi adat itu tetap akan hilang pada waktunya, tetapi keramat-keramat yang amat besar itu Allah Taala sendiri menggantikan perangai yang jahat yang ada pada diri anda dengan perangai yang terpuji.”

Diberitahu orang kepada Abi Muhammad AI-Murtaa’syi (ra),
“Sesungguhnya si Polan itu dapat berjalan di atas air.”
Maka dijawab oleh (ra) hamba yang ditetapkan hatinya oleh Allah Taala untuk menyalahkan hawa nafsunya itu lebih besar keramatnya daripada orang yang berjalan di atas air dan terbang di udara.

Berkata Abu Yazid (ra)
“Sesungguhnya jika seorang lelaki mendirikan sembahyang di atas air dan duduk bersila di atas udara, maka janganlah anda terpedaya dengan keadaan demikian hinggalah anda meneliti dan mempastikan sama ada ia ada mengerjakan suruhan Allah Taala dan menjauhi larangan-Nya.”

Seorang memberitahu kepada Abu Yazid (ra) bahawa ada orang mengatakan si Polan itu dapat sampai ke Mekah dalam masa satu malam saja.
Maka dijawab oleh (ra) “Syaitan juga boleh melakukannya dalam sekelip mata saja dari timur ke barat,  padahal ia dilaknati Allah.”
Kata seorang lagi, kepada (ra) “Sesungguhnya si Polan dapat berjalan di atas air.” Maka dijawab oleh (ra), “Ikan di dalam air dan burung terbang di udara, hairankah anda dengan keadaan demikian?”
Berkata Imam Junaid (ra) “Terdinding hati orang-orang yang teristimewa itu (khas) jika hanya tertumpu kepada segala kenikmatan yang lazat yang berupa anugerah Allah Taala dan terhenti kepada keramat-keramat.”

Bagi Ahli Allah, keramat-keramat yang paling baik dan afdhal ialah keramat Ma ‘nawi seperti :
Ma ‘rifat Allah Taala,
Berasa teramat cinta kepada-Nya,
Selalu mengagung-agungkan-Nya,
Berasa malu dan takut kepada-Nya,
Segera menunaikan segala suruhan-Nya
dan menjauhkan segala larangan-Nya,
Melaksanakan ketaatan seperti tidak mengatakan  dirinya  yang melakukan ketaatan dan kebaikan  melainkan nikmat daripada Allah Taala semata-mata, disamping kurniaan dan rahmat-Nya.
Oleh itu, sudah tentu mereka berasa gembira dengan keadaan demikian. Sebagaimana firman Allah Taala:

Ertinya,
“Katakanlah, dengan kurnia Allah Taala dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurniaan Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik daripada apa yang mereka kumpulkan (lebih baik daripada mereka yang mengatakan amalannya daripada dirinya sendiri).” (Surah Yunus, ayat 58)
Firman Allah Taala lag:
 Ertinya, “Apa saja nikmat yang kamu peroleh adalah daripada Allah Taala.” (Surah An-Nisa’: 79).
———————————–
Sumber:
KITAB AD DARUN NAFIS
Sheikh Muhammad Nafis Idris Al Banjari

Ahad, 20 Februari 2011

pedoman bahasa drpd Dewan Bahasa dan pustaka



 PEDOMAN BAHASA


PRAKATA

Salah satu khidmat yang disediakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka untuk

menyelesaikan masalah bahasa yang dihadapi oleh pengguna bahasa ialah

Khidmat Nasihat Bahasa (KNB).  Melalui KNB pelbagai pertanyaan tentang

bahasa, seperti penggunaan ejaan Rumi dan Jawi yang betul; penggunaan

istilah yang tepat; serta penyemakan tatabahasa boleh dikemukakan oleh

pengguna bahasa.

Untuk terbitan pertama Pedoman Bahasa pada kali ini, kami mencuba

mendedahkan beberapa kekeliruan dan pertanyaan bahasa yang pernah

dikemukakan oleh pengguna bahasa, serta jawapan bagi kekeliruan dan

pertanyaan tersebut.
Pedoman Bahasa merupakan kesinambungan daripada terbitan kami yang
sebelumnya, iaitu risalah Ke Arah Bahasa Melayu yang Berkesan.  Terbitan
pertama ini menjurus kepada 3 bahagian:



 i.  Kekeliruan Ejaan: Yang Dipertua, Yang di-Pertua, Yang

Dipertuan, dan Yang di-Pertuan

ii.  Soal Jawab Masalah Tatabahasa

iii.  Kata dan Makna



Kami berharap, pedoman ini dapat membantu pengguna bahasa

mengurangkan kesalahan penggunaan bahasa.

 

Sekian, terima kasih.


“BAHASA JIWA BANGSA”

“CINTAILAH BAHASA KITA”



(HAJAH ZAITON BINTI AB. RAHMAN)

Ketua Bahagian Pengembangan Bahasa Sektor Awam,

Jabatan Bahasa,

Dewan Bahasa dan Pustaka.







 BAHAGIAN 1

Kekeliruan Ejaan: Yang Dipertua, Yang di-Pertua, 

Yang Dipertuan dan Yang di-Pertuan





Pengguna bahasa Melayu masih lagi keliru mengeja frasa Yang Dipertua,

Yang di-Pertua,  Yang Dipertuan, dan Yang di-Pertuan.  Kekeliruan

ini mungkin disebabkan oleh ketidakselarasan penggunaan frasa tersebut,

terutamanya dalam media cetak seperti akhbar dan majalah. 



Mulai tahun 2000, pihak Dewan Bahasa dan Pustaka melalui Jawatankuasa

Biro Pengaduan Bahasa telah memutuskan untuk menyelaraskan ejaan bagi

frasa tersebut.  Tiga bentuk penulisan yang betul telah diputuskan, iaitu Yang

Dipertua, Yang di-Pertua, dan Yang di-Pertuan, manakala ejaan

Yang Dipertuan dianggap salah.  Penggunaan ketiga-tiga frasa tersebut

adalah khusus untuk jawatan atau pangkat tertentu.



Frasa  Yang Dipertua digunakan khusus untuk ketua bagi sesuatu

organisasi atau pertubuhan, contohnya:



  Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kota Bharu

  Yang Dipertua Dewan Perniagaan Cinta Malaysia

  Yang Dipertua Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia



Bagi ketua dalam Dewan Negara, Dewan Rakyat dan Dewan Negeri, frasa

yang digunakan ialah frasa Yang di-Pertua, contohnya:



  Yang di-Pertua Dewan Negara

  Yang di-Pertua Dewan Negeri

  Yang di-Pertua Dewan Rakyat











Frasa Yang di-Pertuan pula digunakan khusus untuk ketua negara dan

ketua negeri, contohnya:





  Yang di-Pertuan Agong

  Yang di-Pertuan Negeri

  Yang di-Pertuan Besar





Penggunaan bentuk ejaan Yang di-Pertuan dan Yang di-Pertuan ini

adalah selaras dengan bentuk yang digunakan secara rasmi oleh Jabatan

Perdana Menteri dan bentuk ini juga telah digunakan dalam Perlembagaan

Persekutuan.











 





























BAHAGIAN 2

Soal Jawab Masalah Tatabahasa



Bahagian Pengembangan Bahasa Sektor Awam, melalui Khidmat Nasihat

Bahasa selalu menerima pelbagai pertanyaan bahasa, seperti tatabahasa

bahasa Melayu.  Antara pertanyaan yang diterima dan jawapan yang telah

diberikan termasuklah:





1.   Adakah panggilan dalam teks ucapan ditulis dengan huruf besar?

        Contohnya:

   Tuan pengerusi majlis, yang berusaha guru besar, 

          guru- guru dan rakan-rakan sekalian…



Jawapan

 

Menurut peraturannya, kata nama am tidak dieja dengan huruf besar

(huruf pertamanya).  Jadi, “Tuan pengerusi majlis, yang

berusaha guru besar, guru-guru dan rakan-rakan”

sepatutnya ditulis dengan huruf kecil.  Walau  bagaimanapun, dalam

teks ucapan, tuan pengerusi majlis dan yang berusaha guru

besar  boleh ditulis dengan huruf besar  (pada pangkalnya sahaja)

kerana kata tersebut dijadikan panggilan khas untuk merujuk

orang tertentu yang berada dalam sesuatu majlis.  Maka,

huruf besar boleh digunakan seperti dalam nama khas untuk kata

Tuan Pengerusi Majlis dan  Yang Berusaha Guru Besar,

kecuali untuk kata guru-guru dan rakan-rakan kerana kata

tersebut ditujukan secara umum kepada yang hadir dalam majlis

tersebut.