Khamis, 23 Jun 2011

KOta Rasulullah atau Kota Firaun

 Pada suatu hari, Hatim al Ashamm pergi ke Madinah. Ketika itu daulah Islam sudah berada di bawah kekuasaan keluarga Abbasiyah, maka banyaklah bangunan-bangunan cantik di Madinah termasuk penguasanya. Orang ramai pun mengerumi (mcm ni ke eja? huhu ) Hatim kerana dia dianggap sebagai orang asing.
 "Kota apakah ini ? " tanya Hatim kepada penduduk Madinah.
 "Ini kota Rasulullah saw." jawab mereka.
 "Kota Rasulullah ?" tanya Hatim lagi.
 " Iye " jawab mereka lagi.
 "Dimana letak istana Rasulullah ? Ana mahu mengerjakan solat didalamnya." Tanya Hatim
 "Istana Rasulullah ? Mana ada. Rasulullah saw tidak mempunyai istana. Baginda hanya mempunyai rumah rendah di atas tanah sahaja. " jawab mereka.
 "Hm, kalau begitu dimana istana para sahabat Rasulullah ??" tanya Hatim pula.
 "Tidak ada juga tuan. Mereka juga hanya mempunyai rumah-rumah rendah diatas tanah. " jawab mereka pula.
 "Kalau begitu, ini bukan kota Rasulullah tapi kota Fir'aun. " kata Hatim.

Orang ramai yang ada disitu terkejut mendengar kenyataan Hatim tersebut.Baru sekarang mereka mendengar seorang orang asing mengatakan ini kota Fir'aun. Kerana mereka tidak boleh menerima pernyataan itu lalu mereka menangkap Hatim dan dibawa ke rumah gabenor yang mentadbir Madinah ketika itu.
 " Orang asing ini mengatakan bahawa kota ini adalah kota fir'aun. " kata orang ramai kepada gabenor sambil menyerahkan Hatim.
Setelah mengetahui laporan yang dikatakan oleh orang ramai itu,gabenor menjadi marah.
 " Mengapa engkau berani bercakap demikian ? " Tanya gabenor kat Hatim.
 " Sabar tuan. Jangan cepat marah kepadaku. Ana ni orang bodoh dan orang asing disini. Ana bertanya kepada orang ramai , "Kota apa ini ? " Mereka menjawab kota Rasulullah . Ana bertanya lah lagi : "Kalau kota Rasulullah , dimana istana baginda ? " Mereka mengatakan : " Baginda tidak mempunyai istana, hanya ada rumah rendah sahaja di atas tanah. "

Hatim terus lah bercerita sehingga membacakan firman Allah dalam suratul Ahzab ayat 21 , 

" Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang) "

"Kalau seperti ini keadaannya , siapakah tuan-tuan ikut ?? Rasulullah saw atau fir'aun orang yang mula-mula membina bangunan yang terdiri daripada batu-batu marmar dan batu-batu bata ? " kata Hatim seterusnya.

Gabenor Madinah dan orang ramai yang ada disitu hanya terdiam. Mereka tidak menyuarakan apa-apa jawapan pun pada Hatim. Lalu mereka beredar meninggalkan Hatim.

Allahuakbar ,, kata walid, kisah ini mengajar kita agar kembali kepada ajaran Islam.
Contohnya cuba lihat tentang pakaian . Betapa ramai masyarakat sekarang mengikut pakaian sunnah Rasulullah ? kebanyakannya mengikut pakaian agama lain. yang paling ramai memakai pakaian yahudi yang mendedahkan aurat. tidak pula termasuk hal-hal yang lain. kalau pakaian pun sudah mengikut yahudi, inikan lagi akhlaknya. tetapi masih mahu berkata " Aku ummat Muhammad " , " Aku orang Islam" .. nauzubillah T_T

" Demikianlah (ajaran Allah); dan sesiapa yang menghormati syiar-syiar agama Allah maka (dia lah orang yang bertaqwa) kerana sesungguhnya perbuatan itu satu kesan dari sifat-sifat taqwa hati orang mukmin . "
(Hajj : 32 )

" (al Quran ini) sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad), -Kitab yang banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar. "
(Sod : 29)

  aku ambil daripada facebook layarminda

Tiada ulasan: