Ahad, 12 September 2010

dOa uNtuk iBU baPa



AssaLaMuaLaikUm..
Rasa seDih saNgaT denGan kejadiaN di NeGara kita sekaRaNg...anak sendiri disembelih, ayah datuk dan nenek dibunuh, anak kecil yang tak berdosa dibuang sesuka hati, di dalam tong sampah, disungai, kanak-kanak dibunuh ( masih ingat lagi kalian kes Arwah NuriN JazLina ) dan lain-lain lagi..Yang terbaru misteri kehilangan jutawan kosmetik, pemandu, pegawai bank dan peguamnya pula, ditahan, dibunuh , dibakar dan abunya dibuang ke sungai... Aku bukanlah pengamal undang-undang, penguatkuasa, hakin atau jauh sekali ahli politik... tetapi aku rasa, sudah sampai masanya kita kembali kepada al-quran dan hadis nabi S.A.W dalam menyelesaikan masalah ini.. kurangkanlah hiburan di dalam negara, dasar langit terbuka hendaklah dipantau sepenuhnya oleh kerajaaan, undang-undang hudud juga mungkin sudah tiba masanya dikuatkuasakan kerana pada pendapat aku, undang-undang inilah sebenarnya yang sesuai dengan fitrah manusia iaitu menghukum untuk memberi pengajaran kepada manusia lain..Bukankah kita ini dicipta oleh ALLAH TAALA jadi hukumanNYA jua yang dapat mengatasi tabiat buruk manusia itu sendiri.


     Aku bukanlah baik sangat atau pandai sangat tapi aku rasa, kita bertanggungjawab kepada negara kita..kerana cinta akan negara lah aku lontarkan pandanganku ini. Aku tidak mahu negara yang didiami oleh anak cucuku tidak selamat..walau bagaimanapun jika ada orang yang tak bersetuju, kalian bolehlah komen di bawah nukilanku ini. Perselisihan pendapat adalah baik untuk mencari jalan yang terbaik. Oh ya, nukilanku ini tak ada kaitan dengan doa di atas! MaaF!


     Doa di atas ialah doa yang sering diamalkan oleh kita semua selepas solat lima waktu atau selepas solat sunat. Doa ini adalah untuk meminta ampun dosa kita dan dosa kedua ibu bapa kita serta memohon agar mereka dijaga dan dipelihara oleh ALLAH TAALA. Wallahualam.

Tiada ulasan: