Isnin, 8 Ogos 2011

Bukan 1 tapi 5 Bonus Khas Ramadan


Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh, bersyukur kita ke hadrat Allah subhanahuwataala kerana dengan izinnya dapat lagi kita menemui bulan rahmah, bulan terawih, bulan al-quran, bulan zikir, bulan sedekah dan pelbagai nama lain lagi yang menunjukkan kemuliaan dan kebolehan bulan yang ke-9 dalam kalendar hijrah ini. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad S.A.W  para sahabat dan kaum keluarga baginda, Hari ini kerajaan mengumumkan bonus setengah bulan gaji kepada kakitangan awam manakala yang telah pencen pula diberkan RM 500. Syukran PM. Pesanan untuk aku dan kakitangan awam lain ialah agar kami semua pandai-pandailah berjimat cermat, jgn pula membazir atau berlebih-lebihan kerana sepanjang bulan ramadan kita telah bermujahadah melawan nafsu dan kita hampir-hampir berjaya hinggalah hari ke-9 itu, sebaik sahaja mendengar berita itu kita menjadi tidak bersyukur ataupun membazir..celotehku kali ini berkaitan dengan 5 bonus yang diberikan oleh Allah Taala kepada orang-orang yang beriman yang berpuasa kerana-Nya.
            Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud : Umatku diberikan 5 perkara yang belum pernah diberikan kepada umat-umat terdahulu ketika Ramadan iaitu :
1.      1.  Bau mulut orang yang berpuasa itu lebih wangi daripada kasturi
2.      2. Para malaikat beristighfar untuk mereka sehingga mereka berbuka
3.     3.    Allah memperindahkan syurga-Nya setiap hari dan berfirman : ‘ Hampir-hampir hamba-Ku yang soleh akan dicampakkan pelbagai kesukaran dan penderitaan lalu kembali kepadamu . ‘ ( Mereka sanggup bersusah payah di dunia demi kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat )
4.     4.  Syaitan-syaitan akan dibelenggu, tidak dibiarkan lepas seperti pada bulan-bulan selain ramadan.
5.      5. Mereka akan mendapat keampunan pada akhir malam ( orang yang beramal akan disempurnakan pahala amalan mereka setelah selesai mengerjakannya )
Mengenai bonus kelima ini, ada sahabat yang bertanya kepada Baginda S.A.W :
“ Ya ( Wahai ) Rasulullah, apakah itu berlaku pada malam lailatulqadar ? “  Baginda menjawab : “ Bukan, tetapi pelaku kebaikan akan disempurnakan pahalanya setelah menyelesaikan amalnya, “ ( Riwayat Ahmad )

Lihatlah saudara-saudaraku, betapa jika mendapat bonus daripada kerajaan di dunia ini kita rasa seronok atau lain-lain, Adakah kita tidak berasa seronok dengan bonus daripada Allah Taala ini ? Ayuhlah kita tingkatkan amalan wajib dan sunat serta tinggalkan maksiat dan yang haram atau makruh. Terawih dan taddaruus al-quran kita tingkatkan, sedekah jariah kita perbanyakkan. Berbuatlah apa-apa sahaja kebaikan pada bulan rahmat ini. Berbuat baiklah kepada ibu bapa, keluarga dan jiran.Janganlah kerana mendapat bonus hari ini, kita lupakan bonus kita di akhirat. Aku berdoa ke hadrat Illahi semoga malam ini bukannya pusat membeli- belah yang penuh tetapi masjid, surau atau madrasah yang penuh. Amin.

Tiada ulasan: